دورمی باکس

دورمی باکس | بهترین دوست دانشجو

دورمی باکس

دورمی باکس | بهترین دوست دانشجو

بهترین های دنیای دانشجویی را با ما تجربه کنید و به مشکلاتش لبخند بزنید.

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بسیاری از متقاضیان و فارغ التحصیلان علاقمند به تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور تمایل زیادی به اخذ بورسیه تحصیلی دارند. شرایط تحصیل در کشورها مختلف است. ازآنجا که زندگی وتحصیل در کشورهای دیگر برای دانشجو هزینه بر است برای حل مسائل اقتصادی و خرید دانشجویی این بورس می تواند به او کمک زیادی کند.دریافت بورس تحصیلی شرایطی دارد که به عمده ترین آن ها اشاره می شود.

  • انتخاب کشور: قطعا مهمترین و اصلی ترین دغدغه بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج را دارند، انتخاب کشورمناسب برای این کاراست.  در کشورهای مختلف شرایط مختلفی و متفاوتی جهت اخذ کمک هزینه و بورس تحصیلی وجود دارد که متقاضیان بهتر است قبل از اقدام به درخواست با بررسی دقیق آن ها و کسب اطلاعات لازم از منابع مختلف مانند سایت دانشگاه ها، سفارتخانه آن کشور و دیگر منابع معتبر درخواست اخذ این کمک هزینه را از دانشگاه آن کشور داشته باشند.
  • انتخاب دانشگاه: یکی دیگر از مسائل مهم انتخاب دانشگاه جهت درخواست است.متقاضیان و علاقه مندان به دریافت انواع بورسیه ها بایستی با برقراری ارتباط مستقیم با دانشگاه از طریق تماس تلفنی، ایمیل و یا سایت دانشگاه اطلاعات خود را در مورد شرایط اخذ بورس های تحصیلی مختلف آن دانشگاه کامل کنند و بتوانند ازطریق ارتباط مستقیم با یکی از اساتید یا خود دانشگاه با معرفی خود و معرفی دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل می باشند،درخواست بورسیه تحصیلی کنند. 
  • مدارک مورد نیاز: مهمترین و اصلی ترین مرحله در اقدام برای درخواست تحصیلی که درنهایت می توان د به اخذ بورسیه تحصیلی شود، داشتن اطلاعات کافی در مورد شرایط فرددرخواست دهنده است که به مهمترین آن ها در زیر اشاره شده است:
  • تحصیل در یکی از دانشگاه های معتبر دولتی کشور: یکی از مهمترین فاکتورهایی که موجب می شود دانشگاهی به یک متقاضی بورس تحصیلی اختصاص دهد انتخاب قبلی محل تحصیل وی ومعذفی دانشگاه است. دانشگاه های هر کشور بر اساس استانداردهای جهانی، دانشگاه های طراز اول و برتر دیگر کشورها را میشناسند و در امتیاز بندی خود برای آن ها امتیاز ویژه ای قائل می باشندو در اولویت انتخاب قرار می دهند.درواقع دانشجویانی که موفق به کسب موفقیت دردانشگاه کشور خود شده اند شانس بیشتری برای اخذ بورس تحصیلی دارند.
  • داشتن مقاله و طرح های تحقیقاتی: قطعا یکی از فاکتورهای بسیار تاثیر گذار در انتخاب یک فرد برای اختصاص بورس تحصیلی به او داشتن مقالات داخلی و خارجی آن فرد است. در صورتی که فرد مقاله ای رکه بهتر است در یکی از مجلات معتبر بین المللی باشد داشته باشد نمره بهتری در این رقابت کسب خواهد کرد.
  • ثبت اختراع: در صورتی که فرد اختراعی را در کشور خود و یا دیگر کشورها به ثبت رسانده باشد، این موضوع تاثیرخوبی برای انتخاب او جهت اخذ بورسیه تحصیلی خواهدداشت.
  • معدل: داشتن معدل الف (بالای ۱۷) نیز از دیگر فاکتورهای بسیار تاثیر گذار برای گرفتن بورس است. گاهی این سوال پیش می آید که آیا تفاوت معدل در دانشگاه های دولتی و سراسری ایران و دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و … اهمیت داردیاخیر؟ و آیا بین معدل کسی که در یک دانشگاه دولتی تحصیل کرده و کسی که در یک دانشگاه آزاد و … تحصیل کرده وجود دارد و برای کسانی که در دانشگاه های دولتی تحصیل کرده اند امتیازی در این مورد وجود دارد یا خیر. در اینجا باید گفت تفاوت خاصی در این مورد میان این دانشگاه ها وجود ندارد و فرد در هر دانشگاهی که تحصیل کرده باید معدل بالایی داشته باشد تا بتواند بورس دریافت کند
  • نمره زبان: داشتن نمره زبان خوب تافل و آیلتس یکی از فاکتورهای بسیار مهم در اخذ بورس تحصیلی است و تاثیر بسیار بالایی در گرفتن بورسیه تحصیلی دارد. این نمرات هر چند برای مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است اما به طور کلی تافل بالای ۱۰۰ و آیلتس بالای ۷ مورد نیاز است.
  • داشتن توصیه نامه: گرفتن توصیه نامه های قوی از اساتید و محققان برجسته وبزرگ کمک خوبی در این پروسه می تواند باشد.
  • ارتباط گرفتن با یک استاد: این مورد مخصوصا برای دانشجویان متقاضی مقطع دکترا بسیار مهم است. اگر برایتان ممکن است با یکی از اساتید در دانشگاه ارتباط بگیرید و موضوع تحقیقاتی خود را برای وی ارسال کنید. قطعا اگر موضوع شما به نظرش جالب و نو بیاید که در حیطه تحصیلی وی بوده و قبلا نیز انجام نشده باشد، درخواست بورس و کمک هزینه برای شما از طرف وی به دانشگاه ارائه خواهد شد.
  • شرکت در دوره ها، کنفرانس ها، همایش ها و کارگاه های آموزشی: اگر فردی مدارکی مبتنی بر شرکت در دوره ها و کنفرانس های علمی ،سمینار عملی و آموزشی داشته باشد و علاقه خود را به رشته درخواستی وی نشان دهد، این مورد در روند پروسه پذیرش و اخذ بورس تحصیلی وی تاثیر گذار خواهد بود و می تواند در جهت جذف دانشگاه مورد ننظر موثر واقع شود.
  • سن متقاضی: سن متقاضی برای دوره های تحصیلی مختلف، متفاوت است و محدودیت خاصی ندارد .برای متقاضی مقطع لیسانس نباید فاصله زمانی میان دیپلم و درخواست وی برای کارشناسی افتاده باشد مگر اینکه دلیل قانع کننده ای ارائه کند. برای متقاضی کارشناسی ارشد نیز همینطور و نباید فاصله زیادی وجود داشته باشد. اما برای متقاضیان دکترا این موضوع کمی متفاوت است و در صورت داشتن گپ تحصیلی خرده زیادی بر وی نمیتوان گرفت. البته بهتر است که این گپ با کارهای پژوهشی، سابقه کار مرتبط با رشته و … نشان دهنده شود.
  • مراجعه به کنسولگری کشور مورد نظر: سعی کنید پیش از هراقدامی از سفارت کشوری که قصد درخواست بورس و کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه های آن را دارید مشاوره بگیرید و پروسه کامل و قانونی آن را با جزییات و بصورت کامل پیگیری کنید.
  • سید حمید حسینی
  • ۰
  • ۰

یکی از ویژگی های مشترک زندگی دانشجویی بی برنامگی تحصیلی و شغلی می باشد دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه دارای برنامه فشرده برای کنکور بوده اند و به نوعی کمتر دارای وقت آزادی بوده اند و به صورت تمام وقت فرصت های خود را به خواندن برای کنکور اختصاص می‌دادند همچنین در محیط منزل احتمال پیش بینی و کنترل بیشتری بر زندگی وجود داشت با ورود به محیط دانشگاه و با امید به رسیدن به موفقیت در دانشگاه با شرایطی مواجه می‌شود که هم کنترل کمتری بر محیط وجود دارد هم پیش‌بینی کاهش پیدا میکند دانشجویان در یک ترم ۲۰ واحد درسی دارند که معادل ۲۰ ساعت کلاس رفتن می باشد و لازم است برای این اوقات برنامه ریزی نمایند دانشجویان بهتر است به این نکته توجه نمایند که حداقل صرف وقت برای تحصیل در دانشگاه به ازای هر ساعت کلاس رفتن یک ساعت وقت گذاشتن باشد و نباید تمام وقت خود را صرف تفریح خوش‌گذرانی و یا خرید دانشجویی کنند مهمترین مشکلات دانشجویان در زمینه برنامه ریزی و مدیریت زمان عبارتند از:

 

 1- بی برنامگی تحصیلی:

 

 دانشجو هیچگونه برنامه مشخص روزانه هفتگی یا ماهانه ندارد

 

 ۲- داشتن برنامه فشرده و متراکم به جای برنامه توزیعی:

 

 تجربه نشان می‌دهد دانشجویان در اواخر ترم با عجله و اضطراب دنبال تهیه جزوه و کتاب یا تحویل دادن پروژه و گزارش های تحصیلی هستند اما در طول ترم کمتر فعالیت درسی دارند

 

 ۳- فقدان مهارت های برنامه ریزی و مدیریت زمان:

 

 دانشجویان بیان می‌کنند بارها و بارها برنامه‌ریزی کرده ولی برنامه آنها اجرا نشده است یکی از دلایل مهم نداشتن مهارتهای برنامه‌ریزی است.

 

 4- برنامه ناهمگون با سبک زندگی سالم:

 

 بسیاری از دانشجویان برنامه‌های مطالعاتی یا انجام تکالیف درسی را به انتهای شب یا نیمه شب موکول می کنند و این مسئله مشکلات ثانویه زیادی را برای دانشجویان ایجاد می کند که در مباحث بعدی ذکر خواهد شد

 

 ۵- در اولویت نبودن فعالیت‌های دانشگاهی و تحصیل:

 

 در بسیاری از دانشگاهها زمینه‌های صرف اوقات فراغت به و وقت گذرانی فراهم می باشد دانشجویان ممکن است برنامه های زیادی از جمله نشست های دوستانه گردش در شهر ورزش خرید دانشجویی و بازی را داشته باشند برای این امور از قبل برنامه‌ریزی نمایند ولی مسائل تحصیلی و رسیدن به موفقیت در دانشگاه جز اولویت های اولیه آنها نباشد.

 


  • سید حمید حسینی